Zdravo a chutne 2014 - čo vás čaká

100 krokov ku zdraviu

Každé desaťročie technického pokroku znamená, že svalstvo v pracovnom procese využívame o tretinu menej. Tento úbytok logicky nedoženieme vo voľnom čase, ak sa športu nevenujeme naozaj intenzívne. Riešením je zdravý pohyb počas dňa. Každého. Najvhodnejšou, najjednoduchšou a zároveň veľmi účinnou alternatívou pre každého zdravého jedinca je chôdza. Podľa odborníkov je ideálna denná vzdialenosť 7 km. Preložené na kroky: 10 000. Preložené na energetický výdaj: cca 450 kcal, čo je pri 3000 kcal týždenne slušná porcia. Po roku sa vám tento výdaj nekompromisne zahryzne i do tukových zásob a najmä, budete sa cítiť lepšie. Akoby ubudli nielen kilogramy, ale i stres a práca! Ako zvládnuť túto výzvu? Začať s tým, že je čas zájsť na kávu ďalej ako na chodbu, po schodoch prejsť pešo a ráno si 5 minút privstať a prvú zastávku prejsť pešo. Urobte s nami prvých 100 krokov pre zdravie už dnes.



100 krokov ku zdraviu - Zdravo a chutne 2014

Kalórie, spaľovanie a správna energetická rovnica

Čo sú to vlastne kalórie? 1 kcal zodpovedá energii, ktorá je potrebná na to, aby sa 1 l vody zohrial o 1°C. Ak chcete mať prehľad v kilojouloch, čiže kJ, vynásobte hodnotu v kcal číslom 4,184 či jednoduchšie 4,2. 1 g cukrov, ktoré nám dodávajú energiu má 4 kcal. 1 g bielkovín, ktoré sú stavebným materiálom pre naše bunky a tiež sú dôležité pre tvorbu hormónov a enzýmov má tiež 4 kcal. 1 g tuku, našej tepelnej izolácie, energie a rozpúšťača vitamínov má 9 kcal. Počítajme ďalej. Za 15 minút písania pri počítači spálime asi 27 kcal. Stúpaním do schodov za ten istý čas spálime 125 kcal. Ak pobežíme rýchlosťou 12 km za hodinu, bude to približne 200 kcal. Aký je teda správny energetický príjem? Ťažko odpovedať jednou vetou, pretože to závisí od toho, či ste žena či muž, dieťa či dospelý a či v práci väčšinou sedíte alebo pracujete manuálne. Približná hodnota pre mužov vo veku od 25 do 50 rokov, ktorí pri práci väčšinou stoja alebo sa pohybujú je cca 3 100 kcal a pre ženy cca 2 400. Pri sedavom zamestnaní je primeraný denný energetický príjem u mužov v tomto veku cca 2 400 kcal a pre ženy 1 900. U detí je rozdiel menší. Správny energetický príjem chlapcov vo veku 4-6 rokov je cca 1 500 kcal a u dievčat v tomto veku je to cca 1 400 kcal. Ak sa rovnováha príjmu a výdaja energie naruší, vaša normálna hmotnosť sa vychýli smerom nahor (nadváha a obezita) alebo nadol (podváha). Aby ste sa vyhli zložitejšiemu počítaniu, jednoducho prepojte svoju hmotnosť v kilogramoch s výškou v centimetroch. Uprostred priamky sa dozviete, ako to vyzerá s vašou rovnicou.

Výpočet maximálnej srdcovej frekvencie - Zdravo a chutne 2014

Srdcová frekvencia

Pri cvičení je rozdiel, či chcete zlepšiť kondíciu, vybudovať svaly alebo sa zbaviť tukových vankúšikov. Jednoduchý merač srdcovej frekvencie, ktorý zakúpite v obchode so športovými potrebami vám prezradí koľko energie ste spálili, koľko by ste ešte mali, kedy pridať či ubrať a ako cvičenie správne ukončiť relaxačnou fázou. Správne cvičenie vám pomôže vyhnúť sa presileniu, prinesie viac radosti a bude zárukou, že budete cvičiť pravidelne a dlhodobo. Pre spaľovanie tukov je najdôležitejší aeróbny pohyb (pozri tabuľku), čiže správne sa zadýchať a spotiť.
* Maximálna srdcová frekvencia vychádza zo vzorca 220 mínus vek, nezohľadňuje však individuálne zvláštnosti



facebook Google+