Zdravo a chutne 2015

Body mass index - BMI

Väčšina ľudí sa pre redukciu hmotnosti rozhoduje s konkrétnym cieľom. Bez ohľadu na to, či je ním zdravie, vzhľad alebo kvalita života, držíme vám palce, aby ste svoj cieľ dosiahli. Aby ste sa však vyvarovali omylu napodobniť svoju kolegyňu, sestru, brata, či v horšom prípade známu hollywoodskú herečku, modelku alebo inú, možno od prírody útlu postavu, odporúčame vám neriadiť sa na začiatku cesty kilogramami, ale skôr pásmom BMI, čiže Body mass indexu.
BMI je jednoduchý výpočet telesnej hmotnosti a výšky. Svoje číslo, ktoré vám prezradí, v akom pásme sa nachádzate, si vypočítate pomerne jednoducho. Svoju hmotnosť v kilogramoch vydeľte druhou mocninou výšky v metroch. Ak napríklad meriate 170 cm a vážite 88 kilogramov, výpočet bude nasledovný: 88 : (1,7 x 1,7), čiže 88 : 2,89 = 31,45 = hmotnosť v kg/výška2 v m).


Výpočet BMI Kategória Riziko
Hmotnosť (kg)
Výška (cm)

Vaše BMI
Popis
pod 18,5 Podváha stredné až vysoké
18,5 - 24,9 Normálna hmotnosť nízke
25,0 - 29,9 Nadváha zvýšené
30,0 - 34,9 Obezita 1. stupňa stredné
35-39,9 Obezita 2. stupňa vysoké
nad 40 Obezita 3. stupňa životu nebezpečné

BMI Ak ste získali svoj aktuálny BMI, prezrite si vyššie uvedenú tabuľku. Ak ste sa zmestili medzi hodnoty 18,5 až 25, vaša hmotnosť je normálna. Ak sa váš BMI pohybuje v rozmedzí 25 až 30, máte nadváhu a nižšie určite nájdete množstvo zaujímavých rád, tipov, receptov a spôsobov, ako sa vrátiť do normálu. Ak vám vyšla hodnota vyššia ako 30, tak ako v našom príklade, z lekárskeho hľadiska trpíte obezitou a mali by ste vedieť, že sa jedná o závažné ochorenie, ktoré je potrebné čo najskôr liečiť.

Meranie BMI má ešte niekoľko výhod. Možno máte ťažšie kosti, alebo inú telesnú konštrukciu ako ten, s kým sa chcete porovnať. Pásma BMI majú väčší rozptyl. Znamená to, že ak máte o tri či štyri kilogramy viac, nevadí to a ešte stále patríte do rovnakého pásma.

Ak sa rozhodnete pre pozitívnu zmenu, určite nájdete silu a odvahu ju uskutočniť. A nielen to. Čakajú vás samé dobré veci.

Čo sú to vlastne kalórie?

1 kcal zodpovedá energii, ktorá je potrebná na to, aby sa 1 l vody zohrial o 1°C. Ak chcete mať prehľad v kilojouloch, čiže kJ, vynásobte hodnotu v kcal číslom 4,184 či jednoduchšie 4,2. 1 g cukrov, ktoré nám dodávajú energiu má 4 kcal. 1 g bielkovín, ktoré sú stavebným materiálom pre naše bunky a tiež sú dôležité pre tvorbu hormónov a enzýmov má tiež 4 kcal. 1 g tuku, našej tepelnej izolácie, energie a rozpúšťača vitamínov má 9 kcal. Počítajme ďalej. Za 15 minút písania pri počítači spálime asi 27 kcal. Stúpaním do schodov za ten istý čas spálime 125 kcal. Ak pobežíme rýchlosťou 12 km za hodinu, bude to približne 200 kcal. Aký je teda správny energetický príjem? Ťažko odpovedať jednou vetou, pretože to závisí od toho, či ste žena či muž, dieťa či dospelý a či v práci väčšinou sedíte alebo pracujete manuálne. Približná hodnota pre mužov vo veku od 25 do 50 rokov, ktorí pri práci väčšinou stoja alebo sa pohybujú je cca 3 100 kcal a pre ženy cca 2 400. Pri sedavom zamestnaní je primeraný denný energetický príjem u mužov v tomto veku cca 2 400 kcal a pre ženy 1 900. U detí je rozdiel menší. Správny energetický príjem chlapcov vo veku 4-6 rokov je cca 1 500 kcal a u dievčat v tomto veku je to cca 1 400 kcal. Ak sa rovnováha príjmu a výdaja energie naruší, vaša normálna hmotnosť sa vychýli smerom nahor (nadváha a obezita) alebo nadol (podváha). Aby ste sa vyhli zložitejšiemu počítaniu, jednoducho prepojte svoju hmotnosť v kilogramoch s výškou v centimetroch. Uprostred priamky sa dozviete, ako to vyzerá s vašou rovnicou.

Rauch Zdravo a Chutne 2016

Zdravo a chutne 2013

Ako zdolať pyramídu?

Správna redukcia hmotnosti, čiže cesta k trvalému udržaniu štíhlej línie má tri zložky: úpravu skladby potravín a energetického príjmu, zaradenie pravidelnej pohybovej aktivity najmä aeróbneho charakteru a úpravu životného štýlu a návykov tak, aby sa zdravé stravovanie a pohyb stali prirodzenou súčasťou vášho života. Zopakujme si to najdôležitejšie: prestaňte čakať na zázračný liek či diétu a vyhnete sa čakaniu na „koniec trápenia“ a jojo efektu. Vráťme sa však k pyramíde. So Zdravo a chutne to dokážete. Postavte pevné základy na kvalitnom celozrnnom chlebe a pečive s vlákninou, cereáliách a kvalitných celozrnných cestovinách. Snažte sa vyberať si výrobky v bio kvalite. Ak spočiatku potrebujete viac redukovať hmotnosť, postavte svoju pyramídu predovšetkým na zelenine, ktorá je balzamom pre trávenie a na ovocí, ktoré je zdravou alternatívou mlsania, najmä pre deti. Dôležitý je i pravidelný prísun vápnika, napríklad zo strukovín, orechov a mliečnych výrobkov, najmä nízkotučných jogurtov a čerstvých syrov či tofu. Kvalitné tuky a bielkoviny si zabezpečíte z kvalitného olivového oleja, hydiny a rýb. Želáme vám, aby kampaň Zdravo a chutne bola začiatkom vzrušujúcej expedície, na konci ktorej zdoláte svoju pyramídu. A nielen to. Objavíte poklad. Stáročiami overený kľúč k svojmu zdraviu, sebavedomiu, línii i dobrému pocitu.

Ako čítať obaly potravín?

Skratka GDA – Guideline Daily Amounts, čiže Odporúčaná denná dávka vznikla v roku 1996 a v krajinách, kde je povinná, sa označním riadi takmer 80% nakupujúcich. Určuje bežnú odporúčanú dávku a kompletnú tabuľku nájdete nižšie. Nutrition Facts sú údaje o výživovej hodnote potraviny a okrem jednotlivých hodnôt je dôležité aj poradie ingrediencií, pretože tie, z ktorých potravina väčšinou pozostáva, sú v zozname najvyššie.

Zdravo a Chutne 2016

POHYB PRE RADOSŤ

Kto raz zažil energiou nabíjajúce endorfínové opojenie po skvelom športovom zážitku, dopraje si ho znova. Cvičiť sa oddá z viacerých dôvodov. Cvičenie je čas, ktorý venujete sebe, telu i zdraviu. Mimochodom, vedeli ste, že po tridsiatke žena každých 10 rokov príde o celé 3 kg svalovej hmoty? Hádajte, čo ju bez pravidelného cvičenia nahradí. Aby ste tomu predišli, vyberte si cvičenie, pri ktorom sa budete cítiť dobre a ktoré vás bude baviť. Bez pravidelného pohybu, minimálne 2-3-krát do týždňa 45 až 60 minút, môžete jesť prakticky čokoľvek, k dobrému pocitu i vzhľadu bude stále niečo chýbať. Pohyb. Vyskúšajte cvičiť v posilňovni, bicyklovať, behať alebo rýchlo chodiť, plávať či hrať tenis. Môžete tiež skúsiť tanec, fantastický bodywork, či nordic walking. Podstatné je, aby ste cvičili po celý rok, s chuťou a správne. Spočiatku sa nepresiľujte. Kondíciu si budujte postupne. Nezabúdajte na rozcvičenie, pitný režim a správne pretiahnutie celého tela po cvičení. Buďte trpezliví, výsledky na „problémových“ partiách sa začnú prejavovať najskôr po troch mesiacoch. Ak ste z Bratislavy, pozývame vás každý utorok a štvrtok od 18.00 do 19.00 na cvičenia Darifit s Ľubicou v základnej škole na Grösslingovej ulici 46 alebo v ŠH Squashcentre na Pionierskej podľa rozvrhu na www.darifit.sk . Zabudnite na výhovorky typu: na pravidelné cvičenie nemám čas. Pozrite sa na to z druhej strany. Čím pravidelnejšie budete cvičiť, tým viac energie budete mať a budete stíhať omnoho viac.

Viac informácií na www.darifit.sk

Zdravo a Chutne 2015 Lacto-seven

Molet línia

Bez ohľadu na konfekčnú veľkosť si zaslúžite byť dobre oblečená, upravená, jednoducho pekná. Využite dlhoročné skúsenosti odborníkov a pamätajte na to, že vaše sebavedomie začína nielen šatami, ale aj kvalitnou spodnou bielizňou. Molet línia, móda silných i plnoštíhlych je tu pre dámy i pánov!

V Bratislave nájdete Molet Líniu na Svätoplukovej 49,
tel.: 5556 1682 a na Saratovskej 5, tel.: 6428 8409.
Oblečie vás tiež v Pezinku, tel.: 033/231 2331, Trnave,
tel.: 033/551 1629 a Nitre, tel.: 037/741 0415.

Viac informácií na www.moletlinia.eu

Zdravo a Chutne 2016

Doplňte vlákninu

Riadny príjem vlákniny = prirodzená rovnováha tráviaceho traktu. Zabezpečia vám ho aj produkty značky Herbex. Psyllium (vyčistené obaly semien skorocelu indického) je prírodná vláknina, ktorá v tráviacom trakte niekoľkonásobne zväčšuje svoj objem. Vlákninový nápoj Fit & slim drink obsahuje oba druhy vlákniny. Nerozpustná v čreve absorbuje množstvo vody, zmäkčuje stolicu, vytvára jej objem a je prevenciou proti zápche či rakovine hrubého čreva. Rozpustná vláknina znižuje kyslosť žalúdka, vstrebávanie cholesterolu a absorbuje toxíny. Fit & slim drink Açai má vďaka tomuto brazílskemu ovociu vysoký obsah antioxidantov, mastných kyselín a vitamínov. Fit & slim drink s extraktom z Aloe a inulínom má až 53% podiel vlákniny.

Viac informácií na www.herbex.sk





facebook Google+