Udalosti na Zdravo a chutne 2014

Ako nakupovať

Všetko sa začína nákupom. Ak domov prinesiete bravčovú masť, žiaden „ľahký a zdravý" chod nevykúzlite. Ako a kde nakupovať? Predovšetkým prestaňte nakupovať podľa cien. Ak budete vyberať to najlacnejšie, máte takmer istotu, že výživná hodnota potravín bude nízka a ich chuť prinajmenšom podpriemerná. Kúzelné slovíčko znie: alternatívy. Od chvíle, keď sa rozhodnete pre zdravý životný štýl či redukciu hmotnosti pre zdravie a menej vzdychania pri ceste do schodov, stane sa pre vás nakupovanie na istý čas hľadaním alternatív. Kampaň Zdravo a chutne vás naučí vymeniť smotanový jogurt za nízkotučný, bravčové kolienko za kuracie prsia, tavený syr za zdravú tvarohovú nátierku, majonézu za dresing z vínneho octu, atď. Naučíme vás tiež nakupovať podľa obalov potravín, kontrolovať si ceny a všímať si zloženie podobných potravín. Nie vždy totiž označenie bio, dia či light znamená, že ste zvolili správne. V mnohých prípadoch nie je rozhodujúca ani kalorická hodnota.

Nové nakupovanie od vás bude vyžadovať trocha trpezlivosti. Ak máte slabší zrak, prvé týždne so sebou noste i okuliare, budete ich potrebovať. Pripravte si zoznam potravín, ktoré k jedálničku pre celú rodinu potrebujete a platí i staré osvedčené pravidlo: nenakupujte hladní. Ak nájdete akciový tovar, aktuálne ho zaraďte do jedálnička, no nezabudnite z neho vyradiť to, čo ste nahradili. Hádajte, čo by sa stalo, keby hrozilo, že sa jedlo pokazí...

Užívate lieky? Dajte si pozor na to, čo jete

Zdravo a chutne 2013 Zdravá životospráva sa stala životným štýlom, ktorý si osvojuje čoraz viac ľudí všetkých generácií. Vzdelávajú sa, zdieľajú informácie a odporúčania o tom, čo jesť, ako sa hýbať. Tu a tam sa objavia informácie o čisto prírodných produktoch, ktoré zaručujú pevnejšie zdravie a štíhlejšiu postavu. Takým je aj citrusové ovocie grep, ktoré sa stalo všeobecne známym až koncom 19. storočia, keď dovtedy sa pestovalo ako ozdobná drevina. Grep si pre svoje vlastnosti a svoju typickú mierne horkú chuť získal veľkú obľubu nielen medzi vedcami a lekármi, ale aj v gastronómii. Obsahové látky grepu podporujú spaľovanie tukov a látkovú premenu cukrov. Potvrdil to aj vedecký pokus na amerických pacientoch s nadváhou, ktorí konzumovali polovičku grepu (prípadne pohár grepovej šťavy) pred každým jedlom a bez ďalšej zmeny stravovacích návykov schudli za tri mesiace 1,5 – 4,5 kg. Keď sa k tomu pripočíta priaznivý účinok grepu na trávenie, účinná regulácia črevnej činnosti, znižovanie hladiny cholesterolu či vysoký obsah betakaroténu a najmä vitamínu C, cítime priam povinnosť mať doma zásobu tohto ovocia. A predsa sa treba mať na pozore, pretože grep bráni rozkladaniu niektorých liekov v črevách a pečeni. Spozornieť by mali najmä pacienti užívajúci lieky na krvný tlak, rakovinu, zníženie hladiny cholesterolu alebo tie, ktoré sa berú na potlačenie činnosti imunitného systému po transplantácii orgánov. Ak užívajú tieto lieky a konzumujú grep v akejkoľvek forme, môžu sa u nich objaviť vedľajšie účinky.

Vzájomnou kombináciou niektorých liekov a grepovej šťavy môže dôjsť k nežiaducim interakciám. Ich najzávažnejšia forma sa nazýva liekové kontraindikácie. Dnes je známych až 16 kontraindikácií grepovej šťavy s rôznymi liečivami. Vo Veľkej Británii boli zaznamenané prípady, keď niektorí ľudia po reakcii medzi chemickými látkami v grepe a liečivách zomreli. Ešte opatrnejší by mali byť konzumenti ľubovníkového čaju, pretože ľubovník bodkovaný má liekovú kontraindikáciu s 30 liečivami. Poznajú ho mnohí pacienti, ktorí sa potrebujú zbaviť stavov strachu, úzkosti, neurózy a nespavosti. Je známe, že jeho výťažky dobre pôsobia i pri chorobách pečene a žlčníka, pri žalúdočných vredoch, pri chorobách močových ciest a taktiež proti pomočovaniu detí. Treťou potravinou či skôr nápojom s najčastejšími kontraindikáciami je alkohol. Konzumácia alkoholu – vína, piva a liehovín je zakázaná pri cca 750 liekoch. Alkoholu, ľubovníku a grepu by sa mali vyhnúť ľudia užívajúci lieky na choroby srdca a ciev, nervového systému, na onkologické ochorenia a imunitu.

Zásobujte a mrazte

Zdravo a Chutne 2015 zásobujte a mrazte Mnohí z nás si myslia, že ak majú doma málo potravín, menej toho zjedia. Je to však mylný predpoklad. Ak totiž nie sú zásoby kvalitných potravín doma, človek má sklon rýchle si niekde niečo zaobstarať. Niečo väčšinou nezdravé. Pokojne preto nakúpte do zásoby alebo potraviny zamrazte. Ako na to?

Do mrazničky

Zmrazená zelenina:

Brokolica, mrkvičky, špenát, pravzdaže bez smotany alebo hrášok. Rýchlo ich možno uvariť, dajú sa ľahko kombinovať s rezancami alebo ryžou a bonusom je veľa vitamínov – tie sa zmrazením zachovajú.

Ovocie:

Rôzne druhy bobuľového ovocia. Zmiešajte ho s nízkotučných jogurtom a máte hotový ľahký dezert alebo snack medzi hlavnými jedlami. Mimochodom, vedeli ste, že aj čerstvé bobuľové ovocie možno ľahko zmraziť?

Ryby, mäso:

Ryby, (neobaľované) sa dajú naporcované uchovať a možno ich pripraviť veľmi rýchlo s dusenou zeleninou a varenými zemiakmi s petržlenom. Kuracie alebo morčacie mäso možno tiež dobre zmraziť – bez kože a naporcované. Rozmrazujú sa tak ľahšie.

Chlieb:

Zmrazte nakrájaný celozrnný chlieb. Tak si vždy môžete vziať toľko, koľko práve potrebujete. Krajce chleba sa dajú rýchlo rozmraziť v toastovači.

Bylinky:

Existuje množstvo druhov mrazených byliniek, ktoré ozvláštnia a dodajú šmrnc každému jedlu.

Do chladničky

Mliečne výrobky:

Kupujte nízkotučné mlieko a jogurt, to znamená s obsahom tuku 1% alebo menej – ušetríte tak kalórie. Ideálnou nátierkou je ochutený nízkotučný tvaroh. Existujú tiež druhy syra so zníženým obsahom tuku.

Zelenina:

Ak nechodíte nakupovať často, kupujte zeleninu, ktorá dlhšie vydrží, napríklad mrkvu, stopkový zeler, cibuľu, reďkovku alebo červenú kapustu. Nakupujte čo najrozmanitejšie, podľa sezóny a chuti.

Ovocie:

Mali by ste ho mať doma vždy! Mnohé druhy, ako sú kivi, nektárinky, slivky alebo čerešne zostanú v chladničke dlhšie čerstvé, keď ich zabalíte do potravinovej fólie.

Jedlo či jed?

V angličtine slovo diéta, ktoré mnohých ľudí veľmi nenadchne, neoznačuje omedzovanie sa v jedení, ktorého cieľom je redukcia hmotnosti, ale naopak súbor našich jedál, náš spôsob stravovania sa. Jedlo. Nanešťastie alebo vari našťastie neexistuje žiadna univerzálna diéta, či jedlo, ktoré by sa hodilo pre každého. Už len preto, že sme všetci iní, ženy, muži, malí či veľkí, športovci či zamestnanci kancelárií, diabetici, ľudia s nadváhou, milovníci rýb či čokolády, vegetariáni, gurmeti či celiatici.

Strava, ktorú konzumujeme niekoľkokrát denne má na naše zdravie oveľa väčší vplyv, ako sa nazdávame. Prostredníctvom toho, čo konzumujeme, je možné ovplyvniť množstvo ochorení, imunitu, hmotnosť, vzhľad, zápalové procesy, alergie, činnosť srdca, kvalitu pokožky, akné, plodnosť, stres či toľko diskutované onkologické ochorenia.

Zdravo a chutne sa venuje predovšetkým hmotnosti, prekysleniu organizmu, prevencii onkologických ochorení, bezlepkovej strave, potravinovej intolerancii či alergii, diabetu a plodnosti. Samozrejme, predstavíme vám i konkrétne možnosti, ako zdravotný stav zlepšiť a potraviny, ktoré vám v tom pomôžu. Vysvetlíme vám tiež ako a prečo. Dáme tak vám i vašim rodinám a priateľom do rúk zbrane, pomocou ktorých si pevnejšie zdravie vybojujete sami, podľa vlastných potrieb, možností i chuti.





facebook Google+